tisdag 30 december 2008

Relationer mellan kund och säljare.

Innan du besöker butiken ska du helst ha bestämt dig för om du ska handla eller inte.
Om du känner osäkerhet över det så ser en erfaren säljare det direkt.

En säljare går ofta på hur kunden beter sig i butiken. Säljaren läser helt enkelt av kunden genom att bara titta på densamme.

Är det mycket folk i butiken bör du snabbt ta en kölapp, då får du bättre hjälp. En del kunder tror att dom ska gå före alla andra, genom att följa efter säljaren. En säljare uppskattar inte detta alls.

Nu är det din tur!
Med lite tur har "rätt" säljare tagit just ditt nummer. Berätta vad du är intresserad av, men avslöja inte huruvida du ska köpa det just denna gång eller längre framöver.

Säger du att du ska köpa senare får du oftast inte lika mycket information och hjälp av säljaren. Han/hon vill helst prata med kunder som ska handla direkt.

Beskriv dina behov. Är det t.ex en platt-tv som du vill ha, så börjar säljaren genast scanna av dig, och gör en behovsanalys. Tänk på att fråga säljaren om han är beredd att göra ett paketpris om du köper fler än en vara.

Om säljaren inte kan/vill göra ett paketpris beror det oftast på att det helt enkelt inte går att sänka priserna på dessa produkter. Men har varorna en högre vinstmarginal så brukar det oftast gå bra.

Om en säljare säger att han inte kan ge dig ett paketpris, och du snabbt svarar; Tack i alla fall, men då är jag inte intresserad just nu. Men sen säger säljaren att "han ska kolla med chefen" eller något liknande, då vet du att han mycket väl kan sänka priset.

Man kan som kund inte kräva att man ska få ett billigare pris, men det är verkligen värt ett försök.

Om du köpte en TV av en säljare du tyckte bra om, fortsätt att prata med honom/henne. Det är ett guldläge för dig som kund. Säljaren brukar oftast belöna sina trogna stamkunder med lite rabatter här och var.

Bli aldrig arg i en butik. Om meningsskiljaktigheter skulle uppstå, be vänligt att få tala med butikschefen.

Butikschefens värsta mardröm är ett dåligt rykte. Och denna person har alla möjligheter i världen att ge dig en bra kompensation.
Hoppas nu att du inte hamnar i en konflikt i en butik. Kunden har nämligen inte alltid rätt. Men kunden har all rätt att tycka vad han/hon vill.

Vid ett tillfälle gav en kund en säljare en smörgåstårta som tack för hjälpen med ett dator-köp. Nästa gång belönades det med en mycket fin rabatt när kunden återvände för att köpa en tvättmaskin. Tjänster och gentjänster. Säljarna är visserligen anställda och lyder under vissa regler, men säljarna är experter på att tänja på reglerna. Se till att det blir till din fördel!

Sammanfattningsvis bör du som kund uppfylla dessa saker:

* Var trevlig i alla situationer.
* Återkom till samma säljare varje gång du ska handla.
* Samla dina köp, ju mer produkter du handlar, desto större rabatt kan du få.
* Frågar säljaren dig om deras bonuskort så ska du gärna tacka ja. (det är ett bevis på att du kommer att återvända som kund igen).
* "Muta" säljaren om du känner för det, får du ingen rabatt så får du iaf världens bästa service!

På återhörande, samt Gott Nytt År!
// Clamik

1 kommentar:

  1. Vettiga saker du skriver, känner igen mig i endel du skriver och jag jobbar själv som säljare.
    De stora butikerna blir egentligen mindre och mindre beroende av kunderna. Dvs. svårare att deala med, eftersom MÅNGA marginaler är pressade så betyder det att många desperata kommentarer som "Då går jag till konkurenten.." inte biter i de störra kedjorna. Mer i små detaljist butiker.
    Tråkigt att inte vanliga konsumenter förstår det även fast man försöker informera och bara blir otrevliga och tror att man står och ljuger.

    SvaraRadera